2017 nyarán a ShopAlike csapata 13 európai ország 100 partnerüzletét kereste meg egy külön számukra kidolgozott felméréssel. Kérdőívünkkel az online kereskedelem kulcsfontosságú mozgatóit, trendjeit és lehetőségeit szerettük volna jobban értelmezni.
Míg az üzletek többsége a Divat, cipők, textíliák (58%), majd Lakberendezés, dekor (26%) kategóriákból származik, más iparágak (mint például Szépségápolás, Egészség, Wellness; Ékszerek; Játékok vagy Sport és Szabadidő ) üzletei is részt vettek a felmérésben. A minta az üzletek méreteiben is eltért (45% -uk 1001-10000, 33%-uk több, mint 10000-et, míg csak 20%-uk kínál 1-1000 terméket oldalunkon).
Ezúton ismertetjük a felmérés eredményeit.
Optimista a jövőre nézve
Az eredmények azt mutatják, hogy az üzletek túlnyomó többsége elégedett (31%) vagy mérsékelten elégedett (56%) az ország online kereskedelmének jelenlegi állapotával. A legtöbbjük ezenfelül optimista (52%) vagy mérsékelten optimista (26%) ennek jövőbeli fejlődésével kapcsolatban.
Mennyire elégedettek az ország online kereskedelmének jelenlegi helyzetével?
elégedetlen
inkább elégedetlen
mérsékelten elégedett
elégedett
nagyon elégedett
Milyenek a kilátásaik az online kereskedelmi piac jövőbeli fejlődését illetően?
pesszimista
inkább pesszimista
mérsékelten optimista
optimista
nagyon optimista
Piaci korlátok
"A nagy külföldi cégek jelenléte, illetve a jogi és adózási környezet tényezői nehezítik leginkább a boltok szerint azok üzleti tevékenységeit.
A fogyasztók internetes vásárlásának megakadályozásában leginkább a ""Fizetési biztonság"", illetve a "Termékkel való fizikai kapcsolat hiánya"" valamint a ""Megfelelő vásárlás előtti és utáni kommunikáció hiánya"" játszanak fontos szerepet.
Az alábbi tényezők mely mértékben nehezítik a hazai üzleti tevékenységét?
irreleváns
inkább irreleváns
mérsékelten releváns
releváns
nagyon releváns
Az alábbi korlátok közül melyek bírnak nagyobb jelentőséggel a fogyasztók internetes vásárlástól való visszatartásában?
irreleváns
inkább irreleváns
mérsékelten releváns
releváns
nagyon releváns
A fiatal generációk megszólítása
"A fiatal generáció természetesen fontos célcsoport minden üzlet számára, és egyre jobban törekednek arra, hogy diverzifikált kampányolási módszerek segítségével elérjék őket (a boltok 86%-a a közösségi médiában való jobb jelenlétre fektet hangsúlyt, ezt követi a nem videós tartalmak jobb marketingje, a dedikált display marketing és az influencerekkel való együttműködés). Az üzletek csupán 37%-a rendelkezik applikációval.
Amikor a közösségi médiákról van szó, továbbra is a Facebook az uralkodó (a boltok 90%-a van jelen ezen a csatornán), majd ezt az Instagram (76%) és a Twitter (41%) követi."
Az alábbi módszerek, intézkedések közül melyekkel próbálják megszólítani az Y generációt?
Használ
Nem használ
Mely csatornákat használják az Y generáció megszólítására?
Használ
Nem használ
Trendek
A válaszadók 82%-a gondolja úgy, hogy piacuk követi vagy mérsékelten követi a jelenlegi tendenciát. Amikor az innovatív módszerekről van szó, többségük azt állítja, hogy már bevezette vagy az elkövetkezendő 3 évben be fogja vezetni: az innovatív fizetési módokat (70%), a különböző csatornákon való megjelenést (70%), a Big Data alkalmazását (65%), új szállítási módokat (64%). A válaszadók csupán 37%-a használ vagy haszálni fog chatbotok alkalmazásokat ügyfeleivel való kommunikációra.
Milyen mértékben követik országának online kereskedelmi trendjei a nemzetközi trendeket? (alkalmazkodás a legújabb kihívásokhoz)
egyáltalán nem
inkább nem
mérsékelten követi
inkább követi
teljes mértékben követi
Használják már, vagy tervezik használni a következő 3 évben
Innovatív fizetési módszerek
Különböző csatornákon való jelenlét
Big data
Új szállítási lehetőségek
Chatbot alkalmazások
Határontúli műveletek
A válaszadók 72%-a értékesít külföldre, 50%-a folytat aktív reklámtevékenységet külföldi piacokon. Amikor a külföldi terjeszkedés nehézségeiről van szó, legtöbben a szállítási logisztikáról panaszkodnak, ezeket a külföldi piacra nehezedő verseny és az oldal nyelvadaptációja követi.
Az alábbi korlátok közül melyek bírnak nagyobb jelentősséggel a külföldi értékesítés megakadályozásában?
irreleváns
inkább irreleváns
mérsékelten releváns
releváns
nagyon releváns
Az adatok egy felmérésből származnak, melyet 2017 augusztusában 13 európai ország 100 partnerüzletének küldtünk ki. Partnereink 2017 Október végéig válaszoltak a kérdőívre. Minden begyűjtött választ ezután lefordítottunk és elemeztünk, így általános áttekintést kaptunk egész Európa helyzetéről.