-
 

Visszatérő divattrendek: Milyen lesz a divat a 2020-as években?

„Minden visszatér.” A szüleink gyakran mutattak rá egy-egy ruhadarabra ezekkel a szavakkal a nagy divatmárkák polcain. Ami nekünk új kollekciónak számított, az az idősebb generációknak már gyakran ismerősnek tűnt korábbról, nosztalgikus pillanatokat okozva néhány szinte már feledésbe merült trendet látva. De valójában mik azok a divatirányzatok, hogyan jönnek létre, és mi jellemzi majd a 2020-as évek trendjeit?

Hogy jönnek létre a trendek?

Általában kétféle módon jöhetnek létre a trendek: ez lehet a Trickle-Down, vagyis a leszivárgás elmélet, a másik pedig a Bubble-Up divatteória. A Trickle-Down elmélet alapján a kedvelt márkák vagy exkluzív divatházak által tervezett outfiteket vagy bizonyos ruhadarabokat később a népszerű mainstream ruházati láncok, például a H&M vagy a Zara is lemásolják, és azok elérik a szélesebb fogyasztói bázist. Az adott outfitből vagy kollekcióból így trend lesz. Tipikus példák erre az olcsóbb márkáknál is felbukkanó

Michael Kors táskákra
vagy Balenciaga cipőkre emlékeztető modellek. A Bubble-Up hatás ezzel szemben teljesen ellentétes módon történik: a befolyásos divatláncok a fiatalok és a szubkultúrák divattrendjei közül gyűjtenek inspirációt, így történhet meg, hogy például a goth, a punk vagy a skater stílus elemeit hirtelen széles körben kezdik viselni anélkül, hogy az adott csoportra jellemző szokásokat és meggyőződéseket magukénak vallanák.

Makro, mikro vagy mega trendek: Milyen típusok léteznek, és mennyi ideig tartanak?

Sok elmélet létezik arra a kérdésre, hogy milyen gyakran térnek vissza a divatba bizonyos trendek, és vajon mennyi ideig tartanak. Egyes tervezők divatciklusokban gondolkoznak, míg mások inkább a trendek meglehetősen szabálytalan újraéledésére voksolnak. Általában nehéz megjósolni, milyen hosszan marad meg egy adott trend, viszont az tény, hogy a divatirányzatok nem mindig múlékony jelenségek. Megatrendek esetében egy divat akár évtizedekig is fennmaradhat, a gazdaság és a média területét is befolyásolva. A megatrendek ezért a fogyasztásra és az értékek változására is hatással vannak. Ezek globális jelenségek, de nem váltanak ki egyszerre erős hatást mindenhol. Korunk egyik ilyen feltörekvő megatrendje például a fenntartható divat koncepciója.

A makro és a mikro trendek időben és hatásmechanizmusukban is korlátozott alkategóriák. A mikro trendekről olyan termékek esetében beszélhetünk, amik átmenetileg nagyon keresettek, majd gyorsan ismét eltűnnek, mint például az átlapolós ruhák vagy a felsliccelt nadrágok.

Manapság a mindent átfogó reklámon, a globalizáción és a digitalizáción keresztül számtalan út vezet a trendek kialakulásához. Ismert tervezőkön, influencereken vagy divatbloggereken keresztül is népszerűek lehetnek a különböző stílusok, de a nagyobb divatfővárosok is trendforrások maradnak, a Fashion Week-nek, híres designereknek és a divatházaknak köszönhetően.

Megkérdeztük szakértőnket, Linda Mata-t, mik lesznek a 2020-as évek divattrendjei. Linda divattanácsadó, aki imádja a minimalizmust, és workshopokat szervez a divat életünket befolyásoló hatásairól. Azt is elárulja, milyen örök klasszikus ruhadarabokat érdemes feltétlenül megtartanod, és ad néhány érdekes előrejelzést a következő években ránk váró trendekről.

Ez a 4 fontos trend marad velünk 2020-ban

Legyen szó trapéznadrágról vagy miniszoknyáról, néhány múltbéli trend már régóta a kedvenceinknek számít. Ha végignézünk 2020 legfontosabb trendjein, egész biztosan ráismerünk néhány outfitre a korábbi évtizedekből.

  1. Hódít a 80-as évek: a magas derekú mom jeans

A 80-as éveket még egy ideig nehéz lesz megállítani. Nem meglepő, hogy az évtized egyik emblematikus ruhadarabja,

a magas derekú mom jeans farmer
is utat talált végül a szekrényeinkbe. „A 80-as években ez a nadrág eladási rekordokat döntött meg, és minden fiatal nőnek volt legalább egy pár magas derekú farmer a szekrényében."- így Linda. Most, hogy a trend megérkezett 2020-ba, maradni is fog. „Amíg divatosak a gömbölyű formák, a magas derekú farmer is garantáltan az outfitjeink része marad.”

  1. 2020 legromantikusabb outfitjei: a puffos ujjú felsők

2020-ban puffos ujjak díszítik a legtöbb ruhadarabot, így a ruhák, a blúzok, az ingek és a kabátok is nőiesen könnyed részleteket kapnak. De honnan lehet már ismerős ez a trend? „Puffos ujjakkal már az 1840-es években, a viktoriánus korszak idején is találkozhattunk, viszont igazán csak az 1980-as években robbantak be a köztudatba. Gondoljunk csak Diana hercegnő esküvői ruhájára, vagy korabeli Disney-filmekre, például az Ariel-re, amiben szintén feltűnnek ezek a légies ujjak.” - magyarázza Linda.

  1. Nagy divat visszatérés: a szögletes orrú szandál

A szögletes orrú szandálok és cipők a legnagyobb népszerűségnek a 90-es években örvendtek, Carrie Bradshaw-nak is köszönhetően. Akkoriban egy lány szettjéből sem hiányozhatott a szögletes orrú, lábujjközös papucs, színes napszemüveggel viselve, elegáns alkalmakra pedig egy vékony pántos magassarkú a hozzáillő kombinéruhával. Egy rövid visszatérés után 2010 körül, ez a fazon a 2020-as évekre kedveltebb lett, mint valaha.

  1. Nőies minimalizmus: a fehér ruha

Ki ne emlékezne Kate Moss 90-es évekbeli, felejthetetlen fehér ruhájára? Ez a minimalista darab 2020-ban ismét előkerült, olyan nagy nevek által is viselve, mint Jennifer Aniston, Dua Lipa vagy Kim Kardashian. Egy fehér ruha elegáns alkalmi benyomást kelt, emellett főleg nyáron számít praktikus és nőies viseletnek.

Az influencer HeyJulie mom jeans farmert, bokacsizmát, pulóvert és rikkancs sapkát visel
© 2020
HeyJulie

Időtlen divat klasszikusok a gardróbban

Egyes divat trendek jönnek és mennek, de az alapdarabokat akár hosszú évekig is viselheted. Mivel a fenntarthatóság is egyre fontosabb szerepet játszik a mindennapokban, érdemes olyan örökzöld ruhadarabokba beruháznod, amiket az aktuális trendektől függetlenül is bátran viselhetsz. Íme néhány ruha, amit érdemes a gardróbban tartanod a divatos és stílusos megjelenésért:

  • fekete ruha
  • kék farmer
  • fehér pamut póló
  • bézs pulóver
  • bézs magassarkú
  • fekete blézer
  • fekete nadrág
  • krémfehér blúz
  • fekete kézitáska
  • finom ezüst ékszerek
  • fekete ceruzaszoknya
  • fehér edzőcipő
  • esőkabát
  • fekete gyapjúkabát
  • farmerkabát

„Válassz letisztult modelleket és egymással könnyen kombinálható természetes színeket, mint a bézs, a fekete, a fehér, a világos és a sötét kék, a szürke, a barna vagy a krémfehér.”- ajánlja Linda.

A divat jövője: hangsúly a fenntarthatóságon

Ami más iparágakban már korábban érvényesülni kezdett, lassan a divat területén is egyre nagyobb szerepet kap: a fenntarthatóság népszerűbb, mint valaha, így az újrahasznosítás (recycling) és az értéknövelő újrahasznosítás (upcycling) is egyre fontosabb lesz. “A fogyasztókat egyre jobban foglalkoztatja ruháinak az eredete, ezért a természetes anyagok iránti kereslet is növekszik.”-magyarázza a divatszakértő. "A fenntartható divat nagyon népszerű lesz az következő években, a nagy divatmárkák pedig már új ökológiai termékvonalakba is beruháznak. A vásárlók minőségi és etikus módon előállított ruhákat keresnek, a gyors divat (fast fashion) pedig már alkalmazkodik ezekhez az igényekhez, és környezetvédelmi programokat is támogat."

A divat mérföldkövei: mi lesz a 2020-as évek trendjeinek hagyatéka?

Mint már említettük, a fogyasztók és a divatimádók manapság már felelősségteljesebben és kritikusabban tekintenek a fast fashion által emberekre és a környezetre mért hatásokról. Linda Mata szerint az új évtized az újragondolásról és a változásról szól: „Személy szerint úgy gondolom, hogy egyre több ember fog minimalista stílus szerint élni, és inkább a minőség, mint a mennyiség alapján fogyasztani. A 2020-as évek a fenntartható, etikus és a minimalista divat évtizede lesznek."

Linda Mata azt is megjósolta, hogy a skandináv országok valószínűleg úttörő szerepet játszanak majd a fenntartható divatban. Az oslói, koppenhágai és a stockholmi Fashion Week képei már meggyőzték őt erről, de Németországot és Angliát is az elsők közé sorolja. Egyes országok, mint például Svájc egy konzervatívabb divatperspektívát követnek, mint ahogy néhány kelet-európai és balkáni ország is.

Melyik a kedvenc divatciklusod?

„Én a 90-es évek gyermeke vagyok, ezért nagyon szeretem ezeket a trendeket. Talán azért, mert a gyerekkoromra emlékeztetnek és nosztalgikussá tesznek. Viszont a 20-as évek glamúrját és fényűző stílusát is csodálom. Szeretem, hogy a nőmozgalmak kezdetével, a kényelmes ruhák is elterjedtek, megrövidült a ruhák hossza és eltűnt a fűző." Linda a 20-as éveket az egyik legfontosabb évtizednek tartja a divat történetében, mivel a mozi és a filmsztárok népszerűségének köszönhetően a divat is a figyelem középpontjába került. “Edward Bernays, Freud unokaöccse és korának egyik első reklámszakembere a jómódú nőket drága, luxus ruhákban népszerűsítette. Ő volt az első, aki a csillogást, a hírnevet és a szépséget kapcsolatba hozta a divatos ruhákkal a mindennapi emberek számára is. A tehetős nők divatbemutatókon kezdtek részt venni, hogy ugyanolyan ruhákban jelenhessenek meg, mint a filmsztárok.”

Következtetés: Vajon a divatciklusok tényleg csak egy mítosz, vagy valóban visszatérnek a trendek? A 2020-as éveket megfigyelve világosan látható, mennyi régi kedvenc bukkant fel ismét a kifutókon és a nagy divatláncok polcain. Legyen szó akár a mom jeans-ről, akár a puffos ujjakról, számtalan trend népszerű, és már régről ismerős számunkra. Hogy milyen hosszan tart majd egy trend, hogy rövid vagy épp hosszú életű lesz-e, számtalan tényező függvénye. Viszont aki biztosra szeretne menni a gardróbját illetően, jobb, ha az időtlen klasszikus ruhadaraboknál marad. Ezek biztos, hogy még a 2030-as években is kiállják az idő próbáját.

Linda Mata

Divattanácsadó és minimalista

Linda online és offline szemináriumokat szervez, ahol a résztvevők megismerhetik, hogyan befolyásol minket az öltözködés, és milyen hatással van a divat az életünkre.

Inspirálódj

Szeretnél mindig naprakész lenni a divattal kapcsolatban? Szívesen kísérleteznél a legfrissebb trendekkel, de nem tudod, hogyan? Divattanácsaink és ötleteink segítségével mindig stílusos és magabiztos leszel!

Visszajelzés
Vissza